Okategoriserade

Våga samtala!

Jag är svensk och jag tycker om att vara född här i Sverige.Vårt avlånga land där solen på vissa ställen lyser dygnet runt just nu. Den svenska maten är jag uppfödd med men jag är också glad över alla maträtter som kommit till vårt land från andra länder. När jag har varit i andra länder och det är sannerligen rätt många så har jag alltid ätit det landet har att erbjuda .Utan knot! Skulle aldrig falla mig in att ta med knäcke eller annat på en semester. Jag hoppas att de som kommer hit för att bo här resten av sina liv också är öppna för att äta vår mat utan knot. 1964 bodde jag i ett hus med 38 nationers människor, alla jobbade på bruket där jag arbetade i 20 år. Det luktade gott omkring detta hus med alla olika dofter av mat.Aldrig något tjafs eller bråk på något sätt, alla ville snacka svenska och jobba hårt. Inga vänsterflummare ställde till split mellan oss på det sätt som de jävlas med folk idag.Folkdomstolar på nätet hänger ut hederliga individer precis som om de skulle vara galningar som borde ha nackskott. Vi på 60-talet snackade med varandra oavsett ståndpunkter i olika frågor. Man kunde inte vara sams med alla men vi hade respekt för varandra ändå. Jag som då var kommunist arbetade ihop med estniska män som flytt från förtrycket i Baltikum men när vi kunde samtala så blev vi vänner därför att jag och mina kamrater avskydde Sovjetunionens politik. Samtal och åter samtal utan okvädningsord och stämplingar var vägen till kunskap och respekt för andras meningar. Därför fortsätter jag även idag 40 år efteråt att tala med människor med andra uppfattningar än de jag har och jag respekterar andra som för vettiga samtal. Alla från höger till vänster talar jag med idag såsom jag alltid gjort. Jag kommer inte att utesluta någon från dessa samtal om det sker i demokratisk anda.

Kommentera

